Mark Depré

Mark is 46 jaar, woont in Stok en heeft een dochter. Hij heeft geschiedenis en internationale betrekkingen gestudeerd. Mark is verkozen in het arrondissementeel bestuur van N-VA en is tevens lid van de Partijraad.

Hij heeft als raadgever Administratieve Vereenvoudiging op het kabinet van Theo Francken gewerkt. In die   job heeft hij o.a. het project “Modernisering van de Burgerlijke Stand” getrokken. Alle akten werden in een centrale databank gestopt waardoor  vanaf 1 januari 2019 elke burger in om het even welk gemeentehuis zijn/haar akten van de burgerlijke stand (geboorte , huwelijk, overlijden ,…) kan opvragen. Gedaan met overbodige verplaatsingen.

Hij will vooral nzetten op een “gezond financieel beheer”  van de gemeente: schuldafbouw, geen belastingverhogingen (vermindering indien budgettair mogelijk) en een begroting in evenwicht. Daarnaast moet het aanbestedingsbeleid transparant zijn en moet erop toegezien worden dat de intercommunales niet  gebruikt worden als “verdoken” melkkoe door de gemeenten.

Hij wil streven voor  het maximaal binnenhalen van subsidies voor Kortenaken. De federale en Vlaamse regeringen geven namelijk subsidies aan de gemeenten voor allerhande zaken. Grote steden hebben aparte ambtenaren om dat op te volgen en de dossiers in te dienen om die subsidies binnen te rijven. Voor kleine gemeenten als Kortenaken ligt  dat wegens personeelstekort een pak moeilijker waardoor soms behoorlijk wat geld in Brussel blijft  liggen.

De afgelopen jaren zijn Kortenaken en buurtgemeenten “bezocht” door inbrekersbenden. De gemeente en politie moeten maximaal werk maken om deze plaag tegen te gaan : preventie, opzetten buurtinformatienetwerk, slimme camera’s .