Geschiedenis

Kortenaken heeft vanaf de jaren zeventig steeds een belangrijke Volksunie afdeling gehad. In 1976 nam de V.U. zelfstandig deel aan de gemeenteraadsverkiezingen (de eerste na de fusie van de gemeenten). Later maakte de partij deel uit van de Gemeentebelangen. De V.U. kopman Paul Hermans werd zo schepen en OCMW-voorzitter.

Na het uiteenvallen van de Volksunie in 2001 koos de hele V.U.-afdeling van Kortenaken resoluut voor het N-VA project van Geert Bourgeois. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 werd - zoals in vele andere gemeenten en ook nationaal - gekozen voor een kartel met CD&V. Zowel nationaal als lokaal kon de N-VA onvoldoende haar stempel op het kartel drukken terwijl de kiezers de standpunten van N-VA interessanter begonnen te vinden. De samenwerking werd beëindigd en N-VA ging een volledig zelfstandig koers varen.

Vanaf toen ging het voor N-VA steeds in stijgende lijn. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 waren er drie verkozenen en kon N-VA rekenen op 2,5 schepenambt. In 2018 werden opnieuw drie kandidaten verkozen bij de gemeenteraadsverkiezingen en verzekerde ze zich van de deelname aan het bestuur met 1,5 schepenambt. Met een sterke fractie wil N-VA Kortenaken alvast tot eind 2024 doorwegen op het bestuur in Kortenaken.