Programma

Hieronder vindt u ons programma voor 2019-2024. Heb je nog ideeën? Laat het ons zeker weten!

GOED BESTUUR - Werking van de gemeentediensten

Voor N-VA Kortenaken moeten efficiëntie en klantvriendelijkheid de basis zijn van de gemeentelijke diensten. Hierin zijn met de inkanteling van OCMW in de gemeente reeds belangrijke stappen gezet en staan er de komende maanden nog verbeteringen gepland. Door deze bundeling van diensten kan er efficiënter, vlotter en ook kostenbesparend gewerkt worden. We moeten ons dan ook de komende jaren concentreren op de kerntaken van de gemeente, aangevuld met concrete investeringen die een meerwaarde vormen voor alle inwoners.

De belangrijkste uitgaven van de gemeente gaan naar ons gemotiveerd personeel. We moeten als beleidsmakers dan ook een modern personeelsbeleid voeren, met de juiste man of vrouw op de juiste plaats. We verwachten flexibiliteit en een proactieve houding van al onze medewerkers. Anderzijds zullen wij garant staan voor een aangename werkomgeving en een objectieve houding naar iedereen toe.

Investeringsprojecten moeten op maat van onze aangename landelijke woongemeente zijn. Bij de start van de bestuursperiode zullen wij heldere prioriteiten en de bijhorende planning opmaken in een duidelijk meerjarenplan voor zowel wegeniswerken als de andere voorgestelde investeringen die u verder in dit programma zal ontdekken.

GOED BESTUUR - Financieel gezonde gemeente

Met uw steun op 14 oktober zullen wij ook de komende zes jaar een economisch verantwoord en efficiënt beleid voeren. Kortenaken is financieel gezond geworden onder N-VA bestuur en we willen dit zo houden! De voorbije legislatuur daalde onze schuld met meer dan 4 miljoen euro en hebben we zelfs een klein overschot op onze begroting.

Elke uitgave die we doen moet dan ook verantwoord zijn. Onze schepenen hebben meerdere keren deze legislatuur een alternatieve aanpak van dossiers doorgevoerd waardoor uw gemeente nu over een mooie spaarpot beschikt. Denk maar aan de talrijke subsidies die we binnenhaalden voor de jeugdlokalen, maar vooral door de kostenbewuste instelling bij elke beslissing die genomen werd.

We engageren ons ertoe om uw financiële waakhond te blijven op het gemeentehuis en maximaal in te zetten op subsidies van hogere overheden bij elke investering.

COMMUNICATIE - Van én naar de inwoners

De verschillende vormen van communicatie zijn de laatste jaren sterk geëvolueerd. Denken we maar aan Facebook en andere sociale media. Belangrijk voor N-VA Kortenaken is een eenduidige en overzichtelijke communicatie, zowel van gemeente naar de inwoners als omgekeerd.

We gaan dan ook richtlijnen opstellen voor de medewerkers van de gemeentediensten om steeds op dezelfde manier te communiceren over gemeentelijke aangelegenheden. Dit zowel in de gedrukte media (infoblad, plusserspost, flyers) als via de digitale wegen. Enkel zo kunnen alle inwoners op een objectieve manier de nodige info krijgen.

Voor de bemerkingen die van jullie, de inwoners van Kortenaken, naar het gemeentebestuur moeten kunnen geraken willen we één centrale ombudsdienst invoeren. Hier moeten alle bemerkingen of vragen terechtkomen om vlot behandeld te kunnen worden door de gemeentediensten en het bestuur. We merken immers vandaag dat er via allerlei wegen wordt gecommuniceerd en daardoor ook heel wat nuttige info verloren geraakt. Je moet dan ook niet meer noodzakelijk bevriend zijn met een mandataris om iets gedaan te krijgen, die tijd is voorbij.

Uiteraard blijft elke N-VA mandataris beschikbaar voor u en blijven we graag horen wat goed gaat en wat beter kan!

COMMUNICATIE - Voor iedereen

De gemeente moet bereikbaar zijn voor alle inwoners. Zowel mensen die weinig tijd hebben om tijdens de kantooruren naar het gemeentehuis te komen, als voor mensen die minder mobiel zijn.

Naast de dienstverlening aan de loketten zetten we dan ook maximaal in op informatisering. Burgers moeten zich minimaal verplaatsen om zaken met de gemeente te regelen. Zo veel mogelijk moet via de digitale weg afgehandeld geraken. Zowel opvragen van documenten, stedenbouwkundige vergunningen als bemerkingen naar het gemeentebestuur toe. Het moet allemaal van bij u thuis kunnen gebeuren.

OMGEVING - Kortenaken, waar het goed is om te wonen

Kortenaken is een aangename, landelijke gemeente om te wonen en dat willen we zo houden. De voorzieningen die hierbij aansluiten moeten gebundeld worden in de dorpskernen zodat dit levendige centra worden op maat van de woonclusters errond. Een concreet voorbeeld van een dorpskern die we terug leven kunnen inblazen is Hoeleden. Hiervoor denken we in eerste instantie aan de heropening van het Breugelhuis, maar willen we ook een visie opstellen voor de volledige kern. Dit is bij de wegeniswerken, toen de huidige oppositie het voor het zeggen had, niet gedaan waardoor heel wat kansen gemist zijn.

OMGEVING - Mix van woonvormen

Voor de N-VA is het essentieel om sociale woningen te vermengen met andere woonvormen.  Dit om geen ‘sociale wijk’ te creëren waar een gevoel van onveiligheid kan ontstaan en waar de mensen die er wonen gestigmatiseerd worden.  Sociale woningen zijn voor N-VA in de eerste plaats een hulpmiddel voor de eigen bevolking om over een betaalbare woning te kunnen beschikken.  De sociale woningen mogen geen aantrekkingspool zijn voor ‘probleemgevallen’ uit de naburige steden.

Realisatie :

Er werd een masterplan opgesteld voor het woonuitbreidingsgebied rond begraafplaats Kortenaken.  Gezien het wegvallen van de subsidiëring van de sociale koopwoningen ligt dit project stil omdat we geen wijk van 40 huurwoningen willen creëren daar.  De relatief kleine dorpskern van Kortenaken kan dit volgens op niet opvangen. Een mix van woonvormen is essentieel voor N-VA Kortenaken om geen getto’s te creëren.

OMGEVING - Midden in het groen

We willen onze prachtige groene omgeving toegankelijk maken voor onze inwoners. Dit onder meer door extra wandelroutes via de trage wegen aan te leggen en deze ook onderhouden. Naast recreatief kunnen deze routes ook een echte functie hebben door de verschillende voorzieningen en woonkernen met elkaar te verbinden.

Ook de kinderen van Kortenaken moeten op een aantal plaatsen verspreid over de gemeente in de natuur kunnen spelen. Denken we maar aan het speelbos langs de Borgveldstraat dat deze legislatuur onder initiatief van N-VA is geopend. We willen de komende legislatuur verder werken hieraan en in elke deelgemeente een plaats voorzien waar kinderen in open lucht kunnen spelen.

OMGEVING - Een propere gemeente

Sluikstorten is helaas een zeer gekende en wijdverbreide problematiek. Wie rondkijkt in onze gemeente merkt geregeld zwerfvuil op in de bermen, groenzones, straatgoten en op de voet- en wandelpaden. Om Kortenaken aantrekkelijk te houden moeten we hier absoluut aan werken. Uiteraard is dit niet enkel een verantwoordelijkheid van de lokale overheid, maar ook van de inwoners en weggebruikers. Toch hebben we als beleidsmakers in eerste instantie wel een voorbeeldfunctie en kunnen we heel wat maatregelen nemen:

Zwerfvuilacties worden georganiseerd door vrijwilligers en gemeentelijke diensten. Hierdoor is er zowel het direct resultaat als de zichtbaarheid en bewustwording die we aan het probleem geven. Ook de scholen en jeugdverenigingen kunnen hierbij betrokken worden om ook de toekomstige generatie te sensibiliseren.

We moeten investeren in (mobiele) camera’s om plaatsen die gevoelig zijn voor sluikstorten te monitoren. Inbreuken moeten kordaat bestraft worden via boetes.

Op meer cruciale plaatsen zullen we voldoende afvalbakken / blikvangers ter beschikking te stellen.

Vrijwilligers kunnen verantwoordelijke worden om een straat of buurt netjes te houden. Je bepaalt zelf waar, wanneer en met welke frequentie je zwerfvuil opruimt. Je engageert je wel om dit op regelmatige basis te doen. Aan de milieudienst geef je door langs welke straten, wegen en zones je zwerfvuil ruimt.

Als vrijwilliger ontvang je een paar handschoenen, een fluo-hesje en witte zwerfvuilzakken. Wanneer je wenst te stoppen als vrijwilliger, bezorg je dit materiaal terug aan de gemeente. Je ontvangt jaarlijks een kleine attentie van de gemeente voor je inzet.

Bordjes plaatsen langs fiets- en wandelroutes : Sluikstorter gezien? Contacteer de milieudienst.

OMGEVING - Een duurzame gemeente

De gemeente moet het goede voorbeeld geven op vlak van duurzaamheid. De voorbije legislatuur hebben we al een aantal inspanningen gedaan hiervoor waaronder:

• zonnepanelen op de sporthal en Bergendal;
  • thermografische luchtfoto genomen die een zicht geeft op het warmteverlies van uw woning;
  • groepsaankopen voor zonnepanelen, dakisolatie, … ;
  • wooninfopunt elke woensdagvoormiddag voor vragen over uw woning.

We willen hier blijven op inzetten en bij elke investering nagaan hoe we hier de factor duurzaamheid kunnen in onder brengen.

OMGEVING - Dierenwelzijn

We hechten veel belang aan het welzijn van alle dieren, zowel huisdieren als vee. Daarom willen we dat er in de politiezone één agent verantwoordelijk is hiervoor. Deze dierenagent is het eerste aanspreekpunt bij verwaarloosde, mishandelde of verloren gelopen dieren. Hij of zij kan verder ook jongeren inlichten op school over dierenwelzijn om dit thema extra onder de aandacht te brengen.

Hieraan gekoppeld dient er ook een schepen bevoegd voor dierenwelzijn te worden aangeduid.

Andere voorstellen die we willen uitwerken zijn een hondenloopweide waar honden vrij kunnen rondlopen en het recreatief paardrijden en –mennen op de voormalige voetbalterreinen in Kersbeek verder uitwerken.

MOBILITEIT - Op weg in Kortenaken

Dit jaar nog is het nieuwe mobiliteitsplan door meerderheid en oppositie goedgekeurd op de gemeenteraad. Hierin zijn we uitgegaan van een goed evenwicht tussen een vlot woon-werk verkeer met de auto enerzijds en de veiligheid van de zwakkere weggebruikers anderzijds.

Hiertoe moet er onder andere verder geïnvesteerd worden in fiets- en voetpaden zoals we de voorbije legislatuur gedaan hebben. Zo worden conflictsituaties tussen auto's/vrachtwagens/bussen en fietsers/voetgangers tot een minimum beperkt. We pleiten er dan ook voor om, waar werken gebeuren - door bv Aquafin - hier tegelijk de totale wegenis met fietspaden aan te pakken. Zo beperk je de overlast tot een minimum door alles in één keer te doen. Dit is voor ons beter dan overal oplapwerken te doen, deze moeten dan ook naar een minimum herleid worden.

Uiteraard blijven we de dringende problemen aanpakken. Om deze te melden willen we ook het gebruik van de centrale ombudsdienst stimuleren.

MOBILITEIT - Anders op weg in Kortenaken

De trage wegen kunnen ook een rol spelen in het scheiden van gemotoriseerd verkeer en fietsers/voetgangers. Het is belangrijk om de functionele trage wegen aan te duiden in de vorm van een trage-wegen plan en deze dan ook goed te onderhouden. Enkel zo gaan deze wegen meer en meer gebruikt worden door de inwoners. Met functioneel bedoelen we de trage wegen die een verbinding vormen tussen bv de verschillende kernen of wijken, alsook verbindingen van wijken naar scholen of winkels.

Op vlak van openbaar vervoer is het in een uitgestrekte gemeente als Kortenaken de beste oplossing om een beperkt aantal buslijnen te behouden, maar dat deze dan ook frequent bediend worden door de bussen. Het is niet haalbaar om in elke kleine straat met weinig huizen regelmatig een bus te laten passeren. Beter dus iets verder van de afgelegen woningen een bushalte, maar dat hier dan wel geregeld een bus passeert.

MOBILITEIT - Veiligheid in de schoolomgeving

Verkeersveiligheid rond de scholen en ook op de weg van/naar school is voor ons prioritair. We willen de ouders en kinderen aanmoedigen om zo veel mogelijk te voet of met de fiets naar school te komen, maar beseffen wel dat er nog werk aan de winkel is om de veiligheid te garanderen. Waar mogelijk moeten we de trage wegen toegankelijk maken en bepaalde gevaarlijke punten en wegen veiliger en fietsvriendelijker maken. Voor degenen die toch met de wagen moeten worden gebracht moet er aan de scholen een Kiss and Ride zone voorzien worden, zoals aan de basisschool van Kortenaken al gerealiseerd werd.  Ook de zone 30 rond de scholen moet voor ons beter afgestemd worden op de tijden dat het echt nodig is.

VRIJE TIJD - Uit in Kortenaken!

Tijdens deze legislatuur hebben we een omschakeling gemaakt naar culturele activiteiten die onze inwoners ook effectief aanspreken. Voordien werden zeer dure voorstellingen georganiseerd die geen bezoekers aantrokken. Gevolg was dat tickets gratis uitgedeeld werden om toch maar wat volk in de zaal te krijgen. We hebben dan ook onder andere de DU!K-voorstellingen (Donderdag Uit In Kortenaken) voor een groot deel laten invullen door de lokale verenigingen. Het resultaat is dat de voorstellingen nu wel succesvol zijn, inkomsten genereren voor de verenigingen én minder kosten aan de gemeente. Ook de paar voorstellingen per jaar die nog door de gemeente georganiseerd worden – zoals de after work party – zijn meer dan ooit een succes.

Deze samenwerkingen met ons bloeiend verenigingsleven willen we blijven uitwerken. Daarnaast geloven we sterk in eenmalige goed uitgewerkte evenementen zoals Open Monumentendag of een jaarlijkse culturele feestdag onder een ander thema. Ook dit willen we in nauwe samenwerking met de lokale verenigingen uitwerken.

VRIJE TIJD - Toerist in Kortenaken

Het is belangrijk dat we de troeven van onze gemeente nog meer in de verf zetten. Een belangrijke eerste stap hiervoor was de oprichting van de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoed Dienst (IOED) waarvan onze lijsttrekker Niels Willems voorzitter is. Via deze werking willen we meer aandacht besteden aan ons lokaal erfgoed zoals de waardevolle hoeves, kerkelijk erfgoed, kastelen, knotbomen en hagen,  bakovens en de andere erfstukken waarvoor onze gemeente gekend is.

Om alle bezienswaardigheden met elkaar te verbinden denken we vooral aan de trage wegen. De uitbouw van recreatieve fiets- en wandelroutes vormt immers zowel voor onze eigen inwoners (zie pagina …) als voor bezoekers een extra beleving.

Kortenaken is een fruitteelt-gemeente. Dit biedt ook heel wat mogelijkheden naar toerisme toe. Onder andere de vergezichten over de boomgaarden en de Velpevallei maken onze gemeente het bezoeken waard. Daarnaast zijn er reeds een aantal bed and breakfasts opgestart tijdens de voorbije jaren.

Wat nog ontbreekt is de kenbaarheid en promotie voor onze gemeente. Hierin hebben we reeds een aantal stappen gezet met de jaarlijkse bloesemweekends, in het leven geblazen door Nadine Veulemans, de app Happy Hageland en het nieuwe standbeeld “De Geluksplukker” op het rond punt. Een goed uitgewerkte toeristische brochure en kaart met alle wandelwegen en bezienswaardigheden moet de volgende stap zijn. Deze moeten zowel digitaal als op papier ter beschikking zijn voor bezoekers.

VRIJE TIJD - Sportend Kortenaken

De sporthal en bijhorende cafetaria zijn deze legislatuur geopend en lokken elk jaar meer sportieve bezoekers. Dit onder andere door de meerdere initiaties in diverse sporten, de aankoop van de spinningfietsen, de inzet op G-sport voor andersvaliden en senioren en nog veel meer.

Ook de komende legislatuur willen we onze inwoners aanzetten tot bewegen en daarom willen we ook hier weer de samenwerking met sportverenigingen optimaliseren. Door ondersteuning bij investeringen in kwaliteitsvolle jeugdopleiding en professionele omkadering kan de gemeente hier actief toe bijdragen.

De tarieven van de sporthal moeten vastgelegd worden in dialoog met de gebruikers. Tevens moet het gebruik ervan geoptimaliseerd worden en moeten we streven naar een breder aanbod van zaalsporten. We denken hierbij vooral aan initiatiereeksen en hulp bij het oprichten van een club. Ook intergemeentelijke samenwerking moet blijvend gestimuleerd worden. Met enkel gebruikers uit Kortenaken kan de sporthal nooit op volledige capaciteit draaien. Nu reeds wordt door de gemeente een vergelijkende studie uitgevoerd met nabijgelegen gemeentes met een sporthal.

Voor wandelaars, lopers en fietsers richten we ons vooral op het maken van verbindingen met de trage wegen. Door duidelijke routes aan te geven en vooral de veldwegen te onderhouden creëren we tegelijk functionele als recreatieve verbindingen. Dit is voor ons dan ook een betere aanpak dan lokale loopomlopen te maken die slechts voor één type gebruiker dienen.

VRIJE TIJD - Kinderen en jongeren

Voor onze jeugd is onder N-VA bestuur reeds heel wat gerealiseerd. Verschillende jeugdlokalen zijn vernieuwd en uitgebreid, het speelplein te Kortenaken is vernieuwd, het speelbos is geopend en de jeugdverenigingen blijven ook financieel ondersteund door de gemeente.

Toch is er ook hier nog werk voor de komende bestuursperiode. N-VA engageert zich er dan ook toe om in elke deelgemeente een plaats te voorzien waar kinderen in open lucht kunnen spelen. Zo moeten er onder andere een aantal speelpleinen bijkomen verspreid over de gemeente.

Jongeren moeten plezier kunnen maken op fuiven en elders in de gemeente. Alcoholmisbruik is echter gevaarlijk en zorgt voor overlast. Dit probleem moet in samenwerking met de politiezone kenbaar gemaakt worden en aangepakt. In samenwerking met de politie, de jeugdraad en de verenigingen kunnen preventieacties georganiseerd worden tegen alcohol- en drugsmisbruik.

HECHTE SAMENLEVING - Kinderopvang

Kortenaken telt momenteel heel veel jonge gezinnen waar beide ouders gaan werken.  Daarom is voldoende, betaalbare en flexibele kinderopvang noodzakelijk.  N-VA Kortenaken wil de privé-initiatieven voor kinderopvang van niet-schoolgaande kinderen stimuleren.  We willen de kwaliteitsvolle buitenschoolse kinderopvang in onze gemeente uitbreiden, zowel voor en na de schooltijd, alsook tijdens de vakantieperiodes, met professionele begeleiding, zodat vraag en aanbod in evenwicht komen.

Gezonde tussendoortjes moeten van jongs af aan aangeleerd worden. Daarom engageren we er ons toe om fruit eten aan  te moedigen in de buitenschoolse kinderopvang, gesubsidieerd door de gemeente en  in samenwerking met de lokale fruittelers.

HECHTE SAMENLEVING - Inzetten op lokaal onderwijs

De drie grote basisscholen (Kortenaken, Waanrode en Hoeleden) besloten om hun leerlingenvervoer van en naar huis/school af te schaffen omdat ze de hoge kosten die aan een eigen schoolbus verbonden zijn, niet meer konden dragen. Toch blijft de gemeente deze scholen (alsook de kleuterscholen van Kersbeek en Ransberg) financieel steunen voor busvervoer. Het huidig budget dat momenteel per school per jaar voorzien is; moet in overleg met de scholen minstens behouden blijven. Door deze steun kunnen alle kinderen tegen een aanvaardbare prijs deelnemen aan de activiteiten die buiten onze gemeente gepland zijn en waarvoor busvervoer nodig is.

De gemeente en het OCMW hebben de voorbije jaren ook meerdere initiatieven genomen om de scholen te betrekken bij allerhande activiteiten, bv. de scholenveldloop, de sportdagen, het project KiKaZ, ... We willen dit in samenspraak met de scholen en oudercomités nog uitbreiden. We denken daarbij aan acties zoals het bewust maken van het belang van een propere omgeving of acties omtrent verkeersveiligheid.

HECHTE SAMENLEVING - Kunstonderwijs

De werking van ons gemeentelijk filiaal van de Academie Regio Tienen is deze legislatuur gegroeid. We willen dan ook blijven inzetten op de vorming van onze jongste generatie op vlak van muziek, woord en dans.  Als gemeente zorgen we voor de logistieke ondersteuning van deze werking door onder andere leslokalen en de zaal ter beschikking te stellen, maar ook door in administratieve hulp te voorzien. Dit succesverhaal moet ook de komende bestuursperiode worden verdergezet. Ook lessenreeksen voor beeldende kunsten willen we in samenwerking met plaatselijke kunstenaars blijven aanbieden.

HECHTE SAMENLEVING - Voor jong én oud !

N-VA staat voor een hechte samenleving waar men solidair is met zij die het minder goed hebben. Hierbij is het echter noodzakelijk om prioriteiten te stellen. Voor ons zijn dit in eerste instantie de minderbedeelde kinderen en de verdoken armoede bij senioren met een laag pensioen. Wij willen dan ook extra middelen inzetten om kinderen die het thuis met wat minder moeten stellen dezelfde kansen te geven als hun leeftijdsgenoten. Een lege brooddoos is volledig onaanvaardbaar in onze samenleving.

Daarnaast moet er actief gezocht worden naar verdoken armoede bij gepensioneerden die niet rond komen elke maand. Het vrijwilligersnetwerk vinden wij een zeer goed initiatief en dat willen we aanmoedigen en uitbreiden. Zij die steun nodig hebben moeten deze ook krijgen. Daarnaast is ook het welzijn van de actieve senioren van groot belang.  De seniorenraad is een uitstekend middel om inspraak aan de senioren zelf te geven.  Ook naar de minder betrokken senioren moet meer geluisterd worden.

HECHTE SAMENLEVING - Zorgverlening op maat van senioren

De stijgende zorgvraag bij senioren is een belangrijke uitdaging. N-VA Kortenaken wil een kwalitatieve zorg- en dienstverlening op maat van de ouderen.  De doelstelling is om iedereen zo lang mogelijk zelfredzaam te laten zijn in de voor hen vertrouwde omgeving. Concrete voorstelllen:

- Dagopvang uitbreiden voor senioren -> snel opkomende vergrijzing.

- Praatgroepen zodat senioren contact houden met elkaar.

- In samenwerking met preventiediensten informatie verstrekken over gevaarsituaties in de dagelijkse bezigheden thuis (brandgevaar, valpreventie, persoonlijk alarmsysteem,...)

- Groepsaankopen organiseren voor assistentiemateriaal

- Premies voor renovatie/aanpassingen woningen in de kijker zetten.

HECHTE SAMENLEVING - Woonzorgzone

Om dit een eerste keer echt concreet te maken willen we Kortenaken-centrum inrichten als woonzorgzone. Dat houdt in dat het centrum wordt uitgebouwd met een buitengewoon voorzieningenniveau voor ouderen en personen met een beperking. Naast een centraal gelegen zorgpost die het hele centrum bedient moet ook de publieke ruimte aangepast worden. Alle drempels en obstakels die moeilijk zijn voor minder mobiele personen moeten aangepast worden. Om deze toegankelijkheid door te trekken naar de bestaande voorzieningen gaan we samenwerken met de lokale handelaars.

Kortenaken zou met zijn vele bestaande voorzieningen een eerste proefproject worden, maar naar zulke zones willen we in de toekomst overal evolueren.

> Het centrum van Kortenaken moet in zijn totaal een woonzorgzone worden met een zorgpost en alle nodige voorzieningen:

• zorgpost op de pastorijsite met 24/24u permanentie en snelle interventie in het centrum:
  • aangepaste publieke ruimte zonder drempels of obstakels;
  • moderne technieken inschakelen zoals mobiele personenalarmen;
  • vrijwilligers inschakelen voor dag- en nachtoppas;
  • andere leeftijdsgroepen die dit niet nodig hebben gaan er niets van merken.

HECHTE SAMENLEVING - Dynamiek door lokale middenstand

Samen met de verenigingen zijn het de zelfstandigen die zorgen voor de dynamiek in onze gemeente. Zij verdienen dan ook de volle steun van het gemeentebestuur. Jonge starters willen we blijven aanmoedigen met onze starterspremie en ook voor de promotie van onze handelaars kunnen we meer doen. In de app Happy Hageland kan je er al heel wat terug vinden, maar dit moet meer ingeburgerd geraken door actieve promotie van dit communicatiemiddel.

Een complete lijst met alle zelfstandigen die iets verkopen of een bepaalde dienstverlening doen moet bijgehouden worden en door de gemeente worden verspreid. Dit zowel via digitale als gedrukte media. Een concreet voorstel om de handelaars extra zichtbaarheid te geven is frequent een streekproductenmarkt te organiseren. Als locatie denken we aan één van de leegstaande kerken die niet meer gebruikt gaan worden voor vieringen. Indien voldoende belangstelling van de lokale zelfstandigen, eventueel aangevuld met marktkramers van buitenaf, kan dit op vaste dagen in het jaar gebeuren.

Om de vinger aan de pols te houden bij onze zelfstandigen willen we een onpartijdige middenstandsraad vormen. Deze adviesraad kan spontaan of op vraag van het bestuur adviezen geven. Ook kunnen zij een aanspreekpunt vormen voor starters en andere zelfstandigen en doorverwijzen naar de gemeente voor bijvoorbeeld premies die ze kunnen krijgen.