N-VA tevreden met meerjarenplan zonder belastingverhogingen

Op 30 december 2019, over deze onderwerpen: Bestuur en communicatie

N-VA Kortenaken is zeer tevreden met het meerjarenplan dat de gemeenteraad recent heeft goedgekeurd. “Nagenoeg alle punten uit het verkiezingsprogramma van de partij zijn hierin terug te vinden. Uiteraard zijn daar in veel gevallen ook investeringen voor nodig, maar toch blijft het belastingspeil (zowel personenbelasting als opcentiemen) op hetzelfde niveau als voordien. Als N-VA hebben we ook in de vorige legislatuur – toen nog met Open VLD – erop toegezien dat de financiën op peil blijven en ook deze legislatuur zullen we blijven toezien dat de belastingen niet verhoogd moeten worden.” Stelt Niels Willems (Schepen voor N-VA)

N-VA Kortenaken is bijzonder scherp naar de oppositie en hun recent persbericht. “Blijkbaar heeft Open VLD het meerjarenplan van de gemeente Kortenaken niet goed gelezen of wil ze de bevolking bang maken met onjuiste of ongenuanceerde informatie. In het meerjarenplanning worden voor 39,4 miljoen euro aan investeringen voorzien en toch is er tegen het einde van deze bestuurstermijn 3,2 miljoen euro in de gemeentekas, oftewel 850.000 meer dan waar we nu mee starten. Daarenboven is er tegen het einde van de legislatuur een jaarlijks overschot op de begroting van 428.225 euro. Dit betekent dat het volgende gemeentebestuur nog meer dan ruimte genoeg heeft om investeringen te doen.” Stelt Benny Hermans (gemeenteraadslid voor N-VA). Veel van de huidige investeringen worden met bovenlokale subsidies gefinancierd, maar er worden ook leningen aangegaan; hetgeen meer dan gerechtvaardigd is gezien de huidige lage rentevoeten. Dit noemt men goed financieel bestuur en legt helemaal geen strop rond de hals van de burgers, zoals OVLD ten onrechte durft te beweren.

Kortenaken is de enige gemeente in onze regio die haar containerpark nog in eigen beheer heeft. Andere gemeenten besteden dit uit aan Ecowerf. Reeds vorige legislatuur werd – met Open VLD toen nog mee aan tafel – het masterplan van Ecowerf uitgewerkt om tot één systeem voor heel de provincie te komen. De kosten verbonden aan het zelf uitbaten van het containerpark lopen momenteel op in de honderdduizenden euro’s per jaar en moeten door de gemeente gedragen worden. Dit betekent dat alle inwoners – ook degenen die nooit of heel zelden naar het containerpark gaan – mee opdraaien voor de kosten. Een eerlijker systeem zou zijn dat het principe “de vervuiler betaalt” gevolgd wordt.

Meerdere gemeenten uit onze regio (Diest, Bekkevoort, Scherpenheuvel) zijn de voorbije jaren reeds gestart om huizen met een K.I. onder de 500 euro te laten herschatten. Kortenaken zal daar samen met Geetbets, Linter en Zoutleeuw mee starten vanaf 2020. Ook hier is het uitgangspunt om de basis van de belastingen eerlijker te maken. “Nu betalen jonge mensen die een huis gebouwd hebben veel meer belasting op het kadastraal inkomen dan degenen die de laatste 30 jaar een oude woning met een K.I. onder de 500 euro hebben gerestaureerd en die verbeteringswerken niet hebben aangegeven. Het gemeentebestuur van Kortenaken en van de omliggende gemeenten vinden dat die ongelijkheid weggewerkt moet worden.” Stelt Guy Vandebergh (gemeenteraadslid voor N-VA)

Wie meer wil te weten komen over het meerjarenplan en de financiële gevolgen kan terecht op de gemeentelijke website (www.kortenaken.be). Bovendien is iedereen uitgenodigd op de voorstelling van het meerjarenplan op donderdag 13 februari 2020 in zaal Den Hoek. Daar kan je met al je vragen terecht.

Hoe waardevol vond je dit artikel?