Schepen Nancy Maris dient oppositie van antwoord inzake 'eerlijke kinderopvang'

Op 2 mei 2015

Schepen Nancy Maris (N-VA) weerlegt de kritiek die de oppositie van CD&V en SP.A plus uitte op het beleid inzake kinderopvang. De schepen beschrijft de kritiek als 'goedkope oppositie'.

'Het is inderdaad zo dat we – net als in vele andere gemeenten (Tielt-Winge, Geetbets, Lubbeek,…) de betaling van de opvang gaan aanrekenen indien er omwille van niet-gegronde redenen (geen zin vandaag, op het laatste moment elders opvang,…) én niet tijdig wordt afgezegd', zegt schepen Maris. 'Dit enkel om misbruiken tegen te gaan en de ouders die wel nood aan opvang hebben, niet uit te sluiten.'

'Bij de voorschoolse opvang (0-3 jarigen) is het al zo dat men  door het nieuwe decreet verplicht gereserveerde dagen dient te betalen, ook als je kind niet gaat wegens een onverwacht dagje verlof.

'Deze goedkope vorm van oppositie is dan ook totaal irrelevant aangezien het hier slechts om uitzonderlijke gevallen gaat en het enkel de bedoeling is om de opvangreservaties zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Laten we niet vergeten dat bij het vorige bestuur van SP.A Plus en CD&V men ook eind juni moest inschrijven voor de 2 maanden zomervakantie.'

'Het jokersysteem dat voormalig schepen Vandewijngaerden (SP.A Plus) aanhaalt is uniek voor de stad Zoutleeuw. Bij mijn weten is dit systeem in geen één ander IBO van toepassing. Trouwens, op het LOK (Lokaal Overleg Kinderopvang) heeft één van de ouders zelf aangehaald dat onze regeling te laks was waardoor veel ouders het huidige systeem misbruiken.'

'Betreffende de zogenaamd ‘verplichte’ deelname aan activiteiten zal iedereen inzien dat bijvoorbeeld 7 euro per kind voor een daguitstap naar de Olmense Zoo (met animatie) helemaal niet veel is. De kinderen die deelnemen staan continu onder toezicht tijdens deze uitstap en zijn verzekerd.  Veiligheid primeert altijd en daarom is het owv personeelsbezetting niet mogelijk om de opvang open te houden als er een daguitstap is.  De bus zit steeds vol (ongeveer 50 kinderen), wat aangeeft dat de ouders deze uitstappen niet te duur vinden.'

'Het enige wat ik kan besluiten is dat we als bestuur goed bezig zijn als men omtrent deze voorstellen oppositie moet voeren. Het zijn enkel die 9 leden van de oppositie die er een punt van maken, problemen zoeken waar er feitelijk geen zijn', besluit Nancy Maris.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/blppa_01659932

Hoe waardevol vond je dit artikel?