Georges Struys op politiek pensioen

Op 3 februari 2020, over deze onderwerpen: Bestuur en communicatie, Kiezen voor je buurt, Van jong tot oud

Tijdens de nieuwjaarsbrunch van N-VA Kortenaken op zondag 2 februari werd Georges Struys gehuldigd. Hij is vorig jaar 80 geworden en eerder had hij zich voorgenomen om dan een punt te zetten achter zijn politieke loopbaan. Hij gaat zich nu nog bezighouden met andere zaken die hij ook heel graag doet, zoals bv. muziek spelen.

Georges was vanaf de jaren zestig/zeventig medestichter en -bezieler van de Volksunie in Kortenaken. Samen met Kalikst Hermans, Louis Veulemans, Roger Lenaerts en Paul Hermans heeft Georges de Vlaamse Leeuw laten wapperen in tijden dat het zeer moeilijk was om uit te komen voor je Vlaamsgezindheid, laat staan als je dan nog een zelfstandig beroep had …

Decennia lang vertegenwoordigde Georges de Volksunie en later de N-VA bij bijna elke verkiezing (lokaal, provinciaal,  zelfs voor de Senaat). Nooit heeft hij een direct verkiesbare plaats opgeëist. Dat typeert hem ook. Hij is de stille kracht die altijd bereid is om te helpen maar nooit zelf de bloemetjes moet hebben. Toch heeft hij een aantal jaren een mandaat als OCMW raadslid kunnen uitoefenen.

Toen de Volksunie bij de eeuwwisseling uiteen viel, heeft hij resoluut voor de N-VA gekozen, zoals trouwens de hele afdeling van Kortenaken toen gedaan heeft. In 2006 bij de eerste gemeenteraadsverkiezingen na het ontstaan van de N-VA ging de afdeling Kortenaken in kartel met CD&V. Maar 6 jaar later, in 2012, heeft Georges er sterk toe bijgedragen om met een aparte N-VA lijst op te komen in Kortenaken.

Hoe waardevol vond je dit artikel?